Gjenpartsbrev genereres når en kredittvurdering er gjennomført
Det er vanlig at selskaper, når de har et saklig behov, foretar en kredittsjekk av sine kunder. Det kan for eksempel være i forbindelse med søknad om lån, abonnement, eller ved handling på nett via faktura. Uavhengig av hvorfor noen har foretatt en kredittsjekk av deg, har du krav på å motta et gjenpartsbrev som inneholder informasjon om hvilket selskap som har bedt om dette og hvilken informasjon som er utlevert.
Den enkelte virksomhet foretar den endelige beslutningen
Våre kunder benytter en automatisert løsning som beregner en kredittrisiko i form av en score. Denne baserer seg på ulike variabler som gir en statistisk risiko for å pådra seg en betalingsanmerkning. Bislab gjør oppmerksom på at våre kunder bruker informasjonen fra oss ulikt, og at det er den enkelte kunde som foretar den endelige beslutningen.
Ta kontakt ved feil i kredittinformasjonen
Betalingsanmerkninger vil automatisk bli fjernet fra vår database etter mottatt informasjon om at gjelden er innfridd. Alle betalingsanmerkninger som er eldre enn 4 år vil normalt bli fjernet fra vårt register. Tallene fra skatteoppgjøret skal være lik det som står på ditt skatteoppgjør. Nye og endrede tall oppdateres når disse blir offentlig tilgjengelig.
Bislab sin kredittopplysningsvirksomhet er behandlingsansvarlig for behandlingen av dine kredittopplysninger, og henvendelser vedrørende eventuelle feil i kredittinformasjonen kan rettes skriftlig, med dokumentasjon, til oss på support@bislab.no.
Hvis du derimot har spørsmål om hvorfor det er tatt en kredittvurdering av deg, eller ved mistanke om ID-tyveri, kan du ta direkte kontakt med selskapet som kredittsjekket deg. Hvilket selskap dette er og kontaktinformasjon til selskapet er oppgitt i gjenpartsbrevet du har mottatt.